PIRI MAMA SORAI

Karcolatok Arany Piroskától

Karcolatok Arany Piroskától

Életrevalók

2022. november 06. - Arany Piroska

Az még az ősszel történt, a Szigeten a gesztenyefák alatt. Sétáltunk, és Bogi felvett egyet az októberi naptól fényesen csillogó barna gesztenyék közül. Kicsit még gyönyörködve nézegette, majd a markába zárta. –Szeretem a fákat, és azok között is, a vadgesztenyéket. Láttad már a virágait? Ők a tavaszi menyasszony-fák.

A gesztenyét összezárt két tenyere között, mint kismadarat óvta, melengette, néha megforgatta, simogatta.red-dot-3bxbkkzr_34-unsplash.jpg

Kérdő tekintetemet látva, elmondta, hogy most kapja meg a gesztenyétől az egész nyáron felvett energiát, meleget, derűt, napfényt, kitartó életkedvet, sőt azt a misztikus képességet, hogy kibírja, veszteség nélkül, egészségesen az elkövetkező telet.

 Fogj egyet-kettőt a kezedbe, simogatják a tenyeredet, mintha élnének, mintha értenének.  Élők. Ők kibírják a telet itt a fű között a fagyos földön, és ha jön a tavasz, megélednek. Kihajtanak, mintha védett helyen várták volna a kikeletet. Bogi messze néző tekintettel most a hazai udvarra álmodja magát.

 Mesélni kezd:

 

  • Nálunk az egész család a fák szerelmese. Ebben nőttem én is.

Szeretem a hűséges, röghöz kötött, megbízható, hosszúéltű fákat. Hosszú fasor őrködött az útfélen Akácfák álltak őrt. Az illatuk betöltötte a környéket, és talán a szívünket is. Az öreg diófa, mint mesebeli Órgapó ő ősszel ajándékozott meg a gyümölcsével és egész nyáron az árnyéka alatti kispadon, a pihenéssel. A kerti gyümölcsfák ízére emlékszem A piacon nem árulnak olyan cseresznyét, sem szilvát. Csak lemegyünk a kerti úton és szakítunk egyet-kettőt. A legszebbet.

Kisiskolás koromban, az első tavaszi osztálykiránduláson a gesztenyés úton megállva, észrevettem, hogy a fák alatt, egy-egy ősszel lehullott gesztenye kihajtott. Gyökeret eresztett és arasznyi vékony szárán már emelgette gyönge leveleit. Sokan voltunk ott a fák alatt, és mint a gyermekek összetapodtuk a földet, az apró csemetéket. Egy gyors ötlettől vezérelve, kihúztam egy ilyen kis jövést a földből, és hazavittem.

Elültettem. Nem sokat teketóriáztam, csak oda a ház elé, a virágos kertben. nem messze a bejárattól. És most figyelj ez a kis árva megeredt, és örömmel nézegettem ahogy nőtt, nődögélt. Persze, öntöztem, vigyáztam rá.

 Egy ideig együtt növekedtünk, aztán az én fám, lehagyott a növésben.

 Egy vasárnap, arra mentem haza, hogy az én, nagyra nőtt, lombos fám körül ül a család. délutáni pihenőt tartva. Ezután itt a fa alatt üldögéltünk nyári estéken beszélgetve.

Legtöbb örömet az jelentette, hogy a déli tűző nyári napokon éppen a bejáratot árnyékolta, kellemes hűvöset tartva.

Szív melengetően hangzott édesanyám szava:

-De jól kitaláltad kislányom, hogy ide ültetted ezt a fát! Valóságos családtag, körötte találkozunk esténként. Összetart bennünket.

Bogi rám mosolygott:

Látod, csak egy vadgesztenyefa, de nem akármilyen, összetart minket. Vannak ilyen életrevaló fák. Különösen, azok, amelyeket mi ültettünk el. Bizonyosan érzik, valami különös ki tudja milyen érzékszervükkel, hogy őket szeretjük. védjük. Öntöztem is, körül gyomláltam, még meg is simogattam. Egyszer azt vettem mészre, hogy reggelenként, a töve alatt látható volt egy kis barnás száraz morzsalék. Elsöpörtem, de másnap újra ott volt. Édesapámnak mutattam, ő azt mondta valami bogár költözött a fába, az omlik ki a törzséből, amit kirág.

Ez bizony baj, de tudunk segíteni Elment és hamarosan visszatért egy hosszú dróttal. Megtaláltuk a bejáratát. Onnan addig forgatta a drótot, míg ki nem húzott egy farágó férget.

 - Na látod ez a bűnös. De még forgassad a drótot, hátha többen vannak.

  Azóta már más fákat is így gyógyítottam meg, addig dolgoztam rajta, míg soha többé nem bántották a fáinkhat.

 Kopaszon árván tűrik a fagyot, szelet, hideget most novemberben. És tavasszal életre kelnek, zölden üdén, élnek. Mi a titkuk? Mi tartja őket életben? Ámulva nézem az erdőket. Micsoda életrevaló természeti csodák! A természet varázsos ereje lakik bennük.

Tudtad? Naponta látod őket, mikor ott mész el. Ne köszönj, csak ints nekik, lehet, hogy ők ismernek. Visszaintenek susogó levelek: Szép napot neked is!

 

Az elemiben az olvasókönyvünkben volt egy kis vers. A tanító néni sokszor elmondta, ha kirándultunk:

"Ne bántsd a fát, hisz ő is érez

 Szép gyöngéden nyúlj leveléhez

 ágát ne törd, lombját ne tépjed,

 Hagyd annak, ami,

 Épnek szépnek. Ne bántsd a fát!"

(Benedek Elek)

 

****************-

Foto: unsplash /Red Dot

A bejegyzés trackback címe:

https://pirimama.blog.hu/api/trackback/id/tr10017971722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása